-1130x400w.jpg)
Fatura kontrolü de
yapıldıktan sonra, sıra evrakların bilgisayara girilmesine gelir. Genelde yeni
işe başlayan bir kişiye işletme usulü dediğimiz 2. Sınıf işletmelerin faturaları
bilgisayara işletilir.
Evrakların
bilgisayara işlenmesine geçmeden önce size kullandığımız muhasebe programı
hakkında bilgiler aktarılması gerekir. Burada yeri gelmişken biraz muhasebe
programları hakkında bilgiler verelim.
Hangi muhasebe programı
kullanılırsa kullanılsın muhasebe programları aşağı yukarı şu kısımların
kullanılması gerekir.
Firma tanıtım bilgilerinin girileceği
Firma Bilgileri modülü
İşletme-Serbest
meslek modülü
Genel
Muhasebe (Bilanço usulü muh.)
Ücret
bordrosu modülü
Beyannamelerin
hazırlandığı modül (e-beyanname , S.M.M.M. büro )
Demirbaş
modülü
Kira
entegre modülü
Beyannameyi
gönderecek olan muhasebecinin tanıtıldığı Muhasebeci Modülü gibi modüller
bulunur.
Muhasebe programı size
tanıtıldıktan sonra evrak işleme
kısmına geçebilirsiniz.
Öncelikli olarak
faturaları işlenecek firmanın işletme mi, bilançomu olduğu tespit edilir. İşletme
ise İşletme/S.meslek modeline, Bilanço ise Bilanço veya Genel Muhasebe modülüne
girilir.
İkinci olarak
işleyeceğiniz firma, firma listesinden seçilir.
Üçüncü olarak
işleyeceğiniz ay seçilir.
Bu anlatılan işlemler
faturaların bilgisayara işlenmesinde en önemli noktalardır. Neden mi?
a.) Mükellef işletme usulüne tabi ise siz bilanço modülünü ekrana
çağırdığınızda aradığınız firmayı bulamazsınız. Bunun tam tersi de olabilir
yani bilanço olan firmayı işletme modülünde ararsanız firmayı bulamazsınız.
b.) Firma isimleri
listesinden işleyeceğimiz firmayı seçmeyi unutup ekranda olan herhangi bir
mükellefin bilgileri üzerine evrakları işletmeye devam ederseniz iki tane
mükellefin beyannamesini yanlış göndermiş olursunuz. Bunun için doğru firmayı seçmek önemlidir.
c.) İşleyeceğiniz ayın
seçilmesi: Firma seçimi işlemi kadar faturayı işleyeceğiniz AY seçimi de önemlidir. Örneğin ekim
ayına gireceğimiz evrakları eylül ayına girilirse hem eylül ayının kdv
beyannamesi bozulmuş olur hem de bu bilgilere dayalı olarak işletmenin durumuna
göre işletme ise işletme hesap özetini, bilanço ise gelir tablosunu bozmuş
olursunuz. Artı ekim aynın bilgilerini yanlışlıkla eylül ayına girdiğinden bilgisayarda
ekim ayı girilmemiş görünür. Bunun içindir ki ay seçimi de mükellef seçimi
kadar önemlidir.
Bu bilgileri de doğru olarak yaptıktan sonra elinize aldığınız faturaları
bilgisayarınıza girebilirsiniz.
Faturaları bilgisayara girerken mükellefin yaptığı iş veya faaliyet de bizim
için önemlidir.
Örneğin mükellef bakkal ise almış
olduğu faturaların çoğu mal alışı faturalarıdır. Bu faturalar 153 kodunun
altında şöyle sıralanabilir.
153 ANA (KEBİR HESAP) MAL ALIŞLARI
153
00 % 0’LI mal alışları
153
01 % 1’li mal alışları
153
08 % 08’li mal alışları
153
18 %18’li mal alışları
Gibi kodlar kullanarak
muhasebeleştirilir. Faturaları bilgisayara şu sıra ile girersiniz.
Hesap kodu, evrak tarihi, evrak numarası, kimden alındığı, matrah, kdv, toplam şeklindeki
sıralama ile işlersiniz.
Satış gelir
faturalarını da 600’lü hesabın altındaki
600
MAL SATIŞLARI
600
0 kontor satışları
600
00 tekel sigara vb. mal satışları
600
000 %0’lı gazete satışları
600
01 %01’li mal satışları
600
08 %08’li mal satışları
600
09 %08’li hizmet bedeli satışları
600
18 %18’li mal satışları
600
19 %18’li hizmet bedeli satışları
Şeklindeki hesap kodlarını kullanarak muhasebeleştirebilirsiniz. Muhasebe de
sadece mal alış ve satış faturaları olmaz. Bunların yanında gider faturaları da
vardır. İşleyeceğiniz faturalarda yazan açıklama kısmına göre 7 hesap grubunun
altındaki gider hesapları kullanılarak muhasebeleştirilir.
Örneğin Elektrik faturası 770 3 01 Elektrik giderleri hesabına
Telefon faturası 770 3
02 haberleşme giderleri hesabına
Muhasebe ücreti 770 3
06 Serbest Meslek Ücret Giderleri hesabına
Kira faturası 770 4 01
kira giderleri hesabına
Faturalar işlendikten
sonra kdv kontrollerinin yapılması gerekir. Bu işlem şöyle yapılır.
KDV KONTROLÜ NASIL
YAPILIR?
Kdv
kontrolü 2 şekilde yapılabilir.
1.) KDV.leri kontrol
etmek için öncelikle bir tane boş kağıt alınır. Bu kağıdı üzerine;
MATRAH
|
KDV
|
TOPLAM |
|
%
0.LI KDV |
|
|
|
%
1.Lİ KDV |
|
|
|
%
8.Lİ KDV |
|
|
|
%
18.Lİ KDV |
|
|
|
TOPLAM |
|
|
|
Şeklinde tablo
hazırlanır. Faturalardaki KDV’.ler %1’li %8li %18’li olarak ayrı ayrı toplanır.
Faturalar üzerinden matrahlar matrah kısmına KDV.ler KDV.ye, toplamları toplam
kısmına yazılarak faturaların toplamları alınır. Sonra bilgisayar programından
mizan çekilir. Buradaki İndirilebilecek KDV toplamı 191 İndirilebilecek KDV nin
altındaki 191 01, 191 08, 191 18 li aylık toplamlar ile faturaların
toplamlarını aldığınız tablonuz ile karşılaştırırız. Rakamlar birbirlerini
tutuyorsa işlemler doğrudur. Fark varsa 191 hesabının altındaki hangi kdv’de
fark varsa muavin dökümü alınarak faturalar üzerinden tek tek kontrol edilir.
Fark olan kayıt bulunur ve düzeltilir. Düzeltme işleminden sonra tekrar mizan
alınarak rakamlar kontrol edilir. İşlemler doğru ise aynı işlemler satış gelir
faturaları için de yapılır.
% 0 kdv.li satışlarınız
(Özel matraha tabi tekel, sigara, kontör) beyannamenin alt kısmında özel
matraha tabi işlemler kısmında gözükür. Bu satışlarınızdaki rakamlar kdv
kısmını etkilemez; ama aylık satış hasılatınızı ve kümülatif satış hasılatınızı
artırır. Yani beyanname yapılırken % 0 kdv.li satışlarımızı da kontrol etmemiz
gerekir.
Satış faturalarımız
içinde (yukarıdaki tablonun aynısı )Matrah KDV Toplam şeklinde liste
hazırlanır.
%1, %8, %18, şeklinde liste yapılır. Kontrol yapılır.
Bu kontrol işleminden sonra kdv beyannamesini hazırlayabilirsiniz. Bu işlemler
KDV nin hazırlanması için ön aşamadır.
Bu arada şunları da
söyleyeyim. Mükelleflerin mal alış gider faturalarının yanında bazen demirbaş
dediğimiz (bilgisayar, büro mobilyası, makine tesisat, cep telefonu, taşıt,
bina, arsa ve arazi alışları da olur. Bunlara da Fatura üzerinde KDV uygulanmış
ise indirim konu yapılır ve 191 hesabın altında demirbaş alış kdv.leri diye
ayrıca bir muavin hesap açılarak bu hesapların altında kdv.leri izlenir. İlgili
ayda demirbaş alışı varsa bunlarında kontrolünün yapılması gerekir. Aynı
işlemler satış işlemleri içinde geçerlidir.
2.) Bu kadar detayla
uğraşmak istemiyorsanız direkt olarak 191 ve 391 hs. Altındaki %1, %8, %18,
şeklinde yazılı olan hesapların muavinleri alınır. Bu dökümler faturalar ile
tek tek karşılaştırılır. Rakamlar doğru ise kdv beyannamesini hazırlamaya
geçebilirsiniz.
Bir Yorum Bırak